POLAR C

- - - 






Dette er 
forbi fordi 
tallet ovenfor 
udgør slutningen 
på endnu en start. 

Det kommer aldrig 
 - sådan rigtig - 
til at hænge sammen

på den måde 
du synes det skal
for at man kan kalde det 
sammenhængende.

Det vil fortsat skride 
i sin egen skabelses vildspor
uden lyd, uden billede. 

Fortsat vil 
pubertære platheder
maniske mislyde

og ikke mindst
arkaiske anakronismer

udgøre fyldet
sommetider endda 
selve substansen

i den  - for dig 
obskure evighedssuppe 
jeg uden at blinke
kalder mit livsværk.   

-

Jeg er dansk 
og nu digter jeg vidst. 

Jeg fødtes umiddelbart efter oliekrisen
på kanten af oldtidens slimgrønne portal 
for skibsbåren erobring af fremmede kulturer. 

Mine øjne er ironisk blå 
som ind i det ariske helvede
mit blod er varmt, rødt og metallisk 
som en flydende slagmark. 

Min svulmende
altid vordende aftensjæl 
er noget andet

end hvad du finder 
i kroppen på dig selv 
og andre organismer, 

som du ikke heller 
orker at tage i betragtning
endsige for alvor dissekere

ud af frygt for 
at få pletter på dit blanke ansigt
der ikke kan vaskes af.  

-

Sådan er det bare. 
Vi er ikke ens. 

Vi har faktisk intet tilfælles
bortset fra det ufrivillige tilhørsforhold 
til menneskeracen. 

Og vi bliver 
nok aldrig enige 
om noget som helst. 

Vi bliver i hvert fald aldrig enige
om værdisætningen af min formidling
af de virkeligheder jeg skaber. 

Dertil er du for nærig; 
dertil tænker du for meget 
på dig selv. 

Men bekymr dig nu ikke for meget om det, heller: 

det gør alle læsere 
amatører som professionelle 
i disse tider

de bekymrer sig for meget 
om dem selv
og for lidt om teksten

for teksten er qva 

din valgte rolle 
din metier 
dit hellige embede 

noget de andre skaber

og de andre er altid
selvom du ret beset 
ikke er interessant

mindre interessante 
end dig

når du ikke er villig 
til at investere dig selv

momentant lægge 
din åndelige skæbne 
i hænderne på dem 
og deres værk: 

tilsammen 
er vi tragedie  

Tragedie.

Tra-ge-di-e. 







- - -  



 

Ingen kommentarer: