POLAR LXXXV

- - - 







Skelsår i sengens hvide glemsel 
ingen heling, drømmen afbrudt. 
Jeg ved, jeg ikke vil derhen;
i vågen smerter det tørt  
bag øjnene. 

Egentlig har
jeg altid undret mig 

over hvad det mon er 
der sker på den anden side 
af ungdommens selvfølgelige liv.  

Det ved jeg nu, for hovedet er tungt 
mine lemmer taber for hver dag kraften; 
alle de temaer den spændte krop slog an 
er nærved glemt, deres crescendoer tynde 
blot røg, fra den elektroniske cigarets kapel. 

Nu sidder jeg igen og skriver mig selv i laser 

og pjalter, mens jeg beskuer mig med den
tabte nysgerrigheds grusomme læge-blik;
vigtigheden af dette, er nu som før mere
end tvivlsom, værdien så uhåndterlig
at også jeg for længst har opgivet 
ethvert håb om poetisk retfærd.  

Fra denne plet i tidens silkestrøm
er det bare mig og teksterne, alene ude 
af syn; ude af savn, trækker vi fra land, sætter
os selv til rette på udsigtspladserne, forrest i vores 
elektroniske ark, vinker så til undergangens fugle og 
smager den store regn, der lige er begyndt at falde som 
livstiddomme fra den højeste ligegyldigheds liggrå himmel.  

Først er vi bange for, om vi har taget den rette beslutning 
men det går hurtigt over, da baren åbner, og viser sig 
fyldt af glade spøgelser, der varmt byder os indenfor 
hvor hver enkelt med sin altid friske favoritdrink
i hånden, hver enkelt, med sin stemmes altid 
veloplagte musik, lader os rejse, uden at 
fortryde, uden at føle noget er bedre, 
et helt andet og virkeligere sted.







- - - 


    

Ingen kommentarer: