- - -
Vi er her ikke bare på en måde
men sammen; nu har
læreren trukket
sig hen i hjørnet, ser herfra
vinduer,
organiske som uorganiske.
Digteren er inde i teksten, er tekst,
eller ikke. Gymnasieeleven
eller ikke. Gymnasieeleven
er på én gang her som dette, eller
måske, dette: Gymnasieeleven
skal tælle det der tæller, for de øjne
der ser, og de øjne der er, er fire
bogstaver fra en udtalelse som
giver fisse på fredag, som er en
eksamen, og eksamen, den er jo
mulighedens angstfyldte prisme:
som et grønt bord uden virkelighed
der optræder på dit forårs
scene
er eksamen hvad læreren er til for
så testes læreren af digteren,
både den læsende og den læste, og
nu har vi
hinandens opmærksomhed.
-
Som keglelyset i hjortens øje,
tilbagekastet over vådt vejblik,
ses et menneske bag sikkerhedsglas,
lydtæt, gradbøjet, ganske kurvestøbt.
Mens andre energier holder os
sammen, er vi ren tid, for fysik er
fastholdte pletter, trauma kaldet
hukommelse, erindring, erfaring.
-
-
Meningen er hvad der udskilles i
mørket, i form af celler, information
der forlader kroppen, mens du blindt
rækker ud efter nattens vandglas, bliver
den genforenet med kosmos; hvis du
den genforenet med kosmos; hvis du
tænker på den lige nu, eller efter
du har læst igen, eller måske glemt
det du lige har læst, er det lige godt.
- - -
Ingen kommentarer:
Send en kommentar