POLAR XXVII

- - - 







Du tror det handler om noget du ikke har bedre ord for, end talent. Du tror der er tale om løgn, når nogen udviser ulige fordeling af gaver, forudsætninger. Du tror du kan gøre det lige så godt, som du mener dette er, som du mener hvad som helst er, i forhold til noget andet, især det andet, der er dit, selvom det ikke findes andre steder, end i din fantasi, under læsningen af andres ord, under læsningen af disse ord. 

Du tror, fordi du ikke er i stand til at gøre andet, at der er forståelse i denne låste vinkling, denne kroniske overvurdering  af egne evner, der aldrig kommer for en dag. Du tror du kan forstå hvad hænderne der skriver dette er ude på, hvis noget, hvis hvad, hvis siddeaggregat så spidst, at det laver tydelige mærker, i selv armeret, færdighærdet beton.  

Du tror, primært fordi du er dansker, at vi er lige i alt, selvom det eneste vi er lige i, er retsstillingen, under en fælles lov, en lov om blodets og ejendomsrettens grænser. Du tror det der foregår i mellem dine bløde ører er tankevirksomhed, er andet og mere, end neurotisk spærreild. 

Du tror jeg kerer mig om hvad du mener, om det jeg skriver, fordi du håber nogen, f.eks. jeg, en dag vil opdage hvilken fantastisk person du er, men aldrig er blevet anset som, grundet folks manglende evner for at begribe det overlegne, det superiøre, det af bedre art i dig tragisk manifeste, over tid blot forfinede. 

Du tror det hele kan koges ned til en konkurrence, hvis vinder badet i sejrens elektriske sødme, skal stå alene i en kreds af klappere, og modtage gudernes krone af evigt liv, selvom du ikke kom længere, end til 'konkurrence'.

Jeg ved du findes. Jeg frygter dig, fordi du er frygtelig. Frygtelig, fordi jeg ved, du i din kommende tilstand af uovervindelig ydmygelse, er værd at være bange for. Frygtelig, fordi du stik imod hvad du troede om dig selv, bliver voldelig, bliver i stand til at slå ihjel, når sandheden om din indsigts rækkevidde kommer frem. 

Jeg ved du findes og at du er frygtelig, fordi du ikke ved om vinden, ikke ved om det, der gik forud for os, og det, der kommer efter os. Frygtelig, fordi din verden, er den bedste af alle verdener. Frygtelig, fordi din tid er den bedste af alle tider. Frygtelig, fordi du er dig nok. Frygtelig, fordi det er dig nok.  







- - - 



Ingen kommentarer: