Tilfælles

- - - 







Det eneste jeg har tilfælles med Rilke er sangen der lyder bedst når der er nogen at synge den til; det eneste jeg har tilfælles med Bellow er interessen for menneskets handlen uden kultur på; det eneste jeg har tilfælles med Hemingway er selvmordet der fristede som en uimodståelig kvinde da flasken var tom; det eneste jeg har tilfælles med Villy Sørensen er min latente afsky ved dårligt dansk; det eneste jeg har tilfælles med Auster er min afsindigt gode smag i komplicerede kvinder; det eneste jeg har tilfælles med Melville er trangen til at se og gøre fremfor at sidde og forestille mig; det eneste jeg har tilfælles med DeLillo er fascinationen af populærkulturens knitrende fernis som det esoteriske låg der udgør åndens åg; det eneste jeg har tilfælles med Pynchon er skriften der er knap så flot på pot; det eneste jeg har tilfælles med Eco er den sludrende fornøjelse ved tolkning af verden uden skråsikkerhedens kedsomme spændetrøje; det eneste jeg har tilfælles med Rushdie er glimtet i øjet på ræven bag øret selv når jeg lægges for had; det eneste jeg har tilfælles med Burroughs er den livslange søgen efter kærligheden bag skolopenderens skjold samt foragten for uhøflige know-it-alls som Dan Turélls subtile vold; det eneste jeg har tilfælles med Amis er kampen for at holde ordforrådet oppe og tandproblemerne nede; det eneste jeg har tilfælles med Pamuk er det første snit som ikke er det dybeste men det bredeste.







- - -  



Ingen kommentarer: