turist IV

- - - 








Sølv eller bly; minedriftens spørgsmål mødes af markedets larm, det er forstået. Det er forstået at mine drifter, at med mine bedrifter, er det straks sværere med grammatikken, for M/S Fortiden sank udfor skærene ved det velkendtes kyst, ladet med spørgsmålet som gentager sig selv: sølv eller bly, bly eller sølv. Vi mener at vide at vi ved, at sølvet stopper vampyren, blyet alt det andet, alle på to ben uden særlig forbandelse eller agenda, at de når de rammes må smide huden og vise skeletternes farve. Ét af dem står i min stue kan man ikke se om det har båret rundt på ondt kød, det siger: Hvad vil jeg have ud af mine anstrengelser med hakke, skovl, spade, hvad vil jeg have af dig, hvad vil jeg dig dog, kan jeg ikke bare få lov til at gå i opløsning, give kalken videre til de ufødte som skal drikke næste års mælk. Da er det det slår mig, at det ikke er mig som undersøger dem, de druknede døde, de dræbte døde, de dramatisk døde der ikke fik valget mellem sølv og bly: De undersøger mig, de kan ikke få fred, jeg plager døden af dem til de har svaret. 








- - - 


Ingen kommentarer: